Artium - Skole og kulturhus

I skoleåret 21/22 blev Ikast-Brande nyeste skole indviet i Brande og fik efter en navnekonkurrence navnet Artium skole og kulturhus.

“Artium” refererer til den tidligere betegnelse for en studentereksamen i Danmark. Det er en forkortelse for “studentereksamen artium”, som var den afsluttende eksamen fra gymnasiet. Udtrykket “artium” blev brugt indtil indførelsen af den nuværende studentereksamen, og det stammer fra de latinske ord “artes liberales”, der betyder “de frie kunster”. Disse omfattede fag som grammatik, retorik, logik, geometri, aritmetik, astronomi og musik, som blev anset for at være grundlæggende for en fri person at mestre.

Artium skole og kulturhus er Brande bys eneste overbygningsskole og modtager elever fra Dalgasskolen efter endt 6. årgang
Huset rummer udover en skolen også Ungdomsskole, Musikskole, et fællesbibliotek, lokal historisk arkiv, Borgerservice, politi, børnetandplejen og dagpleje lokaler

Desuden er skolebibliotekerne i Ikast-Brande kommune en del af det landsdækkende tiltag Levende Musik i Skolen, hvilket indebærer at alle elever i indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen møder mindst en skolekoncert årligt, som passer til deres aldersgruppe. Med jævne mellemrum arrangerer skolebibliotekerne også forfatterforedrag på alle skoler i kommunen. Bøger til fritidslæsning kan både lånes på fællesbiblioteket samt online på Bookbites.com, som også tilbyder lydbøger til eleverne, der bl.a. kan læses og lyttes til på den skolecomputer, som alle elever på skolen får stillet til rådighed.
Alle klasser på skolen har også mulighed for se undervisningsrelevante film i Ikast Bio eller Klovborg Kino igennem kommunens engagement i projektet Med skolen i biografen