Folkeskole og folkekirke

Formål (hvad vil I helt overordnet opnå?)

Helt overordnet set vil vi som skolebestyrelse gerne sikre skolens mulighed for at skabe gode rammer for at danne eleverne i forhold til den danske tradition for folkekirke.

Mål (hvor er I henne, når princippet er ført ud i livet?)

Skolen har et udbytterigt samarbejde med den lokale folkekirke.

Skolens ansvar (delmål, som skolen skal arbejde hen imod)

• Kirken og skolen har en god og lang tradition for et godt og udbytterigt samarbejde.
  • Generelt er det vigtigt, at skolens samarbejde med kirken primært består i alment dannende aspekter i forhold til den danske folkekirkelige tradition og kristendomsundervisning. Der kan ikke indgå forkyndende elementer i samarbejdet. Forkyndende elementer kan fx være bøn, prædiken, trosbekendelse, sakramenter og velsignelse, hvis ikke det ledsages af en formidling. Undtagelsen fra førnævnte er julegudstjenesten, som kan indeholde forkyndende elementer forudsat at det formidles til børnene af lærerne inden, hvordan de skal forholde sig.
  • Alle elever skal I udgangspunktet deltage i disse initiativer. Fritagelse fra dette kan kun bevilges af skolens ledelse. Skolen arrangerer i denne sammenhæng pasning på skolen for disse elever.
  • Dette samarbejde består af 4 dele:

Skole-Kirke-Projekter:

o For udvalgte årgange kan der være projekter, som omhandler forskellige emner og, hvor hele årgange deltager i et projekt, som strækker sig over et eller to dage i kirken.

o Kirken planlægger forløbene og står for afvikling af disse arrangementer. Projekterne er tværfaglige og der lægges op til, at projekterne kan kombineres med arbejde på skolen forud for arrangementet i kirken.

Skole-Kirke-Besøg:

o Skole-Kirke-besøg er, hvor de enkelte årgange på eget initiativ henvender sig til kirken for at aflægge et besøg i kirken. Det kan være som del af et emneforløb ifm. højtider – eller det kan være del at et tema-forløb på skolen, eller som et besøg i kirken med fokus på fx: Kunst i kirken, kristne symboler, ”på opdagelse i kirken” mm.

Skole-Kirke-Traditioner:

o Der er tradition for, at hele skolen besøger kirken til jul som en del af børnenes generelle dannelse i forhold til de danske traditioner.

Konfirmander og mini-konfirmander:

o Skolen bidrager på bedste mulig vis til, at eleverne på en nem og gnidningsfri måde kan gå til både minikonfirmand (i SFO-tiden) og til konfirmationsforberedelser.

Forældrenes ansvar (hvis relevant, fx i forhold til skolehjem-samarbejde)

• Forældrene har ansvaret for i god tid at kontakte skolens ledelse, hvis deres barn skal undtages fra den obligatoriske del af samarbejdet.

Vedtaget af skolebestyrelsen maj 2019