Omfang af arrangementer udenfor skoletiden

Formål (hvad vil I helt overordnet opnå?)

Helt overordnet set vil vi som skolebestyrelse med dette princip sikre, at der er et vis antal arrangementer (for at sikre den gode sociale sammenhængskraft mellem skole, elever og forældre). Samtidig vil vi også gerne sikre, at familier ikke overbebyrdes med arrangementer og at det er realistisk, at man kan deltage.

Mål (hvor er I henne, når princippet er ført ud i livet?)

Målsætningen er, at alle både lærere, SFO og forældre grundigt overvejer antallet af arrangementer hvert år.

Skolens ansvar (delmål, som skolen skal arbejde hen imod)

• Det er skolens (klasselærernes) ansvar at sikre, at indholdet i dette princip bliver gjort kendt for alle klasseforældreråd.
  • Skolen arrangerer mindst et forældremøde årligt i klasserne, hvor dele af arrangementet er fælles for hele årgangen (Dette tæller ikke med i nedenstående 2 arrangementer).
  • Skolen arrangerer maks. 2 arrangementer per barn om året hvor forældre og familien i det hele taget inviteres. Hertil kommer det, som klasseforældrerådene arrangerer (se nedenfor).
  • SFO og Klub arrangerer herudover maks. 3 arrangementer per barn om året hvor forældre og familien i det hele taget inviteres (her undtages forældrekaffe, som betragtes som uforpligtende).

Klasseforældrerådenes ansvar

• Det anbefales, at klasseforældrerådene afholder 2 arrangementer årligt, som fordeles fornuftigt mellem arrangementer, hvor kun elever deltager, arrangementer for hele familien og arrangementer hvor kun eleven deltager med forældre.

Forældrenes ansvar (hvis relevant, fx i forhold til skolehjem-samarbejde)

• Forældrene opfordres til at støtte op om arrangementerne i størst muligt omfang, da disse er vigtige for den gode sociale sammenhængskraft mellem skole, elever og forældre.

Vedtaget af skolebestyrelsen februar 2019