Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for elevplacering i en klasse

Princip for elevplacering i en klasse

(Dannelse af 0. årgang samt løbende tilmelding af elever)

 

 

Formål:

Helt overordnet set vil vi som skolebestyrelse med dette princip sikre gode klassedannelser.

 

Mål:

At skabe harmoniske klasser der trives som fundament for god faglig og social udvikling som skaber det gode fællesskab – også på tværs af klasser, årgange og afdelinger.

 

Skolens ansvar

  • Sammensætningen af klasserne sker på baggrund af skolens kendskab til eleverne (samt bestående klasser), som vi kan indhente fra f.eks.:
    • Overlevering fra daginstitutioner
    • Tidligere skole (elevplaner m.v.)
    • Forældre
    • Eleven selv
    • Klasselærerne
  • Harmoniske klasser er sammensat af:
    • Klasserne bliver cirka lige store
    • Der er en ligelig fordeling af drenge og piger i hver klasse
    • Der er en ensartet faglig og social styrke i klasserne
  • Understøttelse af at klasser trives og udvikles fagligt og socialt
    • Løbende indsatser i klasserne af klasselærerne
    • Evt. individuelle indsatser for elever
    • Evt. skifte klasse for individuelle elever, hvis indsatser ikke bærer frugt
  • Særlig opmærksomhed på 0. årgang
    • Eleverne kommer fra 4 børnehaver – tæt opfølgning med vurdering af om klasserne er sammensat harmonisk
    • Evt. ændre på klassesammensætning, hvis det vurderes at det vil forbedre harmonien i klasserne

 

Forældrenes ansvar

  • Indgå i det gode samarbejde med skolen, ved at:

o Informere om alt væsentligt om eleven, både alt det gode og det der er udfordrende

o Give skolen adgang til alle væsentlige papirer der er lavet på eleven

o Give skolen adgang til samarbejde med tidligere daginstitution/skole

o Understøtte skolens målsætning om at elever inddrages videst muligt i alt der vedrører eleven i skolen

 

Vedtaget af skolebestyrelsen maj 2019