Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for samarbejde mellem skole og hjem

april 2016

Indledning og værdigrundlag

Med følgende principper for skole-hjemsamarbejde ønsker vi at skabe forudsætninger for et godt og åbent samarbejde mellem elever, lærere, pædagoger og forældre.

Et velfungerende skole-hjemsamarbejde understøtter elevens læring og trivsel og er medvirkende til at skabe de bedste forudsætninger for livsmestring.

Forældre og medarbejdere er vigtige rollemodeller for eleverne. De har et medansvar for at skabe den trivsel og læring, der er en forudsætning for at den fælles opgave, at lave den bedste skole for vores elever og børn, skal lykkes.

Eleverne er kernen i hele skolens virke, og det er vigtigt at deres stemme tages med i alle forhold, som påvirker deres trivsel og læring.

Principperne for samarbejde mellem skole og hjem er opdelt i følgende:

  • Kommunikation mellem skole og hjem
  • Forældres inddragelse i deres barns læring og trivsel
  • Forældremøder
  • Skole-hjem-samtaler
  • Klasseforældreråd

 

"Den bedste støtte vi kan give barnet i forhold til trivsel og læring på/i skolen, er ved at støtte op om Artium skoles principper/værdier, og se barnet som en større helhed. Fællesskabet skabes af os selv, og ved efterlevelse af disse principper er der plads til at rumme forskellighederne og få stort positivt udbytte af det. Forældre og medarbejdere er rollemodeller og gennem samarbejdet om barnets trivsel og udvikling, kan vi vise vores børn de gode måder, hvorpå vi indgår i relationer og fællesskaber på."

Kommunikation mellem skole og hjem

Formål:

  • Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.
  • At der skabes en åben og ærlig kontakt, således at det bliver nemmere, og naturligt at samarbejde om både positive og ikke positive ting.

 

Skolens ansvar:

  • Skolen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer samt hvilke træffetider, de enkelte ansatte har.
  • Skolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær.
  • Skolen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.
  • Skolen tilstræber at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældrene.
  • Skolens ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene,

 

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene kontakter skolens ansatte inden for deres træffetider.
  • Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang.
  • Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, eller i barnets omgangskreds, som har betydning for elevens skolegang.
  • Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager som udgangspunkt direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til skolelederen.
  • Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, trivselsstrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.
  • Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.

 

Forældres inddragelse i deres barns læring og trivsel

Formål:

  • Forældrenes deltagelse i barnets skolegang skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.
  • Forældrenes deltagelse i skolens liv skal styrke opbakningen til skolen og fællesskabet i barnets klasse.
  • Alle forældre er bevidste om, at deres engagement i deres barns skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.
  • Sociale og faglige arrangementer på skolen medvirker til at fremme såvel elev- som forældrefællesskaber i klassen.

 

Skolens ansvar:

  • Skolen tilstræber at planlægge undervisningen, så forældrenes involvering i deres barns læring i så høj grad som muligt bidrager til barnets faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.
  • Skolen skal arbejde for, at forældrene bliver bevidste om, at deres deltagelse i barnets skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.
  • Skolen skal arbejde for, at forældrene ved, hvordan de kan støtte deres barns læring i skolen bl.a. ved aktiviteter uden for skoletiden.
  • Skolen skal arbejde for, at en gruppe af forældre i hver klasse påtager sig rollen som klasseforældreråd. Rådet skal inddrages i planlægning og gennemførelse af forældremøder samt tage initiativ til sociale arrangementer i klassen.
  • Skolen tilstræber at planlægge sociale og faglige arrangementer, så flest mulige forældre kan deltage.

 

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene tilstræber at støtte deres barns læring i videst muligt omfang i såvel skolen som i hjemmet.
  • Forældrene sørger som udgangspunkt for, at deres barn møder undervisningsparat i skolen. Herunder at forældrene signalerer, at skolen er vigtig, samt at barnet er velforberedt og respekterer skolens regler og almindelige normer for god opførsel.
  • Forældrene tilstræber at deltage i de faglige og sociale arrangementer på skolen.
  • Forældrene tilstræber at arbejde for et stærkt forældrefællesskab, så alle elevers læring og trivsel højnes.

Forældrene har altid mulighed for at overvære undervisningen. Dette kan ske efter aftale med klasselæreren eller pågældende lærer.

Forældremøder

Formål:

  • Forældremøder skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for den faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling i klassen.
  • Forældremøderne sikrer inddragelse af forældrene i drøftelse og løsning af faglige og trivselsmæssige problemer i klassen..
  • Forældremøderne sikrer, at forældrene kender de overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter, der skal iværksættes i klassen. Samt, at de ved, hvor de kan hente yderligere oplysninger.

 

Skolens ansvar:

  • Skolen tilstræber at afholde regelmæssige forældremøder.
  • Skolen afholder mindst et forældremøde, der lægges i første halvdel af skoleåret.
  • Skolen afholder yderligere forældremøder efter behov.
  • Skolen sørger for, at der på møderne er plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene.
  • Skolen sørger for at inddrage klasseforældrerådet i planlægning og gennemførelse af forældremøder.
  • Skolen indkalder i tilpas god tid til forældremøder og på tidspunkter, hvor forældrene har reel mulighed for at deltage.

 

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene bestræber sig på at deltage i alle forældremøder.
  • Forældrene bestræber sig på at bidrage konstruktivt på forældremøderne, så klassens faglige og trivselsmæssige udvikling sikres.
  • Klasseforældrerådet deltager som udgangspunkt i planlægning og gennemførelse af forældremøder.

 

Skole-hjem-samtaler

Formål:

  • Skole-hjem-samtaler skal sikre, at lærere, forældre og elever i samarbejde udfordres i forhld til deres potentiale gennem fastsættelse af individuelle faglige og sociale mål.
  • Skole- hjem – samtaler skal sikrer at elever, og forældre får et fyldestgørende billede af elevens faglige udbytte og trivsel, og er med til at sikre at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide.
  • Skole-hjem-samtaler sikrer konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige og sociale mål.

 

Skolens ansvar:

  • Skolen tilstræber at indkalde til skole-hjem-samtaler i tilpas god tid, og at afholde samtalerne, så alle forældre har reel mulighed for at deltage.
  • Skolen udsender elevplanerne i tilpas god tid, så forældrene kan bruge dem som forberedelse til skole-hjem-samtalen, og sikre at samtalen understøttes af elevplanen, samt evt. anden form for skriftligt materiale.
  • Skolen indkalder i tilstrækkeligt omfang til skole-hjem-samtaler. Det tilstræbes, at der er mindst en skole-hjem-samtale hvert skoleåret for den enkelte elev.
  • Skolen vurderer løbende, om der er brug for ekstra skole-hjem-samtaler for en elev.
  • Skolen tilstræber at give forældrene fyldestgørende viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
  • Skolen tilstræber, at forældrene får en fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag hvert år i forbindelse med skole-hjem-samtalerne.

 

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene forbereder sig til skole-hjem-samtalen ved at gennemgå elevplanen sammen med deres barn.
  • Forældrene tilstræber, at mindst én forælder deltager i skole-hjem-samtalen.

 

Klasseforældreråd

Formål:

  • At fremme dialogen mellem forældre og personale i den enkelte klasse.
  • At styrke klassens trivsel, fællesskab og samarbejde.
  • At fremme samarbejdet i klassens forældregruppe
  • At styrke dialogen mellem skolens klasser, skolebestyrelsen og skolens ledelse.

 

Skolens ansvar:

  • Klasseforældrerådene vælges for et skoleår af gangen.
  • Klasseforældrerådene vælges på det første forældremøde, der afholdes efter skolernes sommerferie.
  • Der vælges mindst tre forældre til klasseforældreråd i hver klasse.
  • Klasseforældrerådene inddrages i planlægning og afholdelse af forældremøder.
  • Skolen tilstræber personalets deltagelse i klasseforældrerådenes sociale arrangementer.
  • Skolebestyrelsen indkalder alle skolens klasseforældreråd til et årligt møde som vedrører et relevant emne for skolens dagligdag.
  • Skolebestyrelsen kan give input til idékatalog til brug for arbejdet i klasseforældrerådene.
  • Skolebestyrelsen kan bruge klasseforældrerådene som høringspart i forbindelse med udformning af blandt andet principper, høringssvar og politikker, såfremt skolebestyrelsen anser det for relevant.

 

Klasseforældrerådenes ansvar:

  • Klasseforældrerådene er bindeled mellem klassens forældre, klassens personale og skolebestyrelsen.
  • Klasseforældrerådene sørger for, at vigtige emner og problemstillinger kommer med på forældremødernes dagsordener.
  • Klasseforældrerådene formidler emner til diskussion i skolebestyrelsen og emner fra skolebestyrelsen til diskussion i klassens forældregruppe.
  • Klasseforældrerådene inddrager alle børn og forældre i klassens fællesskab og har særligt fokus på nytilkomne.
  • Klasseforældrerådene tager initiativ til sociale arrangementer for klassen, eventuelt gennem uddelegering til andre forældre.
  • Klasseforældrerådene inviterer skolebestyrelsens repræsentant til det første møde i klasseforældrerådet i 0. og 1. klasse. På de senere årgange kan skolebestyrelsens repræsentant inviteres efter behov