Principper og procedurer for klassedannelser ved overflytning af elever til udskolingen

Hensigten med nedenstående principper er at skabe tryghed og positive forventninger hos eleverne, når de overflyttes fra Artium skoles, Dalgasskolens og Blåhøj Skoles 6. årgang til Artium skoles 7. årgang. Vi har et ønske om, at eleverne ser frem til at være en del af en fælles udskoling, hvor de trives og lærer mest muligt.

Principper for overflytningen fra 6. til 7. årgang:

• Forældrene informeres hvert år om principper, procedurer og tidsplan.
  • I løbet af 6. klasse lærer eleverne hinanden at kende og får kendskab til kulturerne på de tre skoler – hvad kommer de fra?
  • Der bliver skabt fællesskabsfølelse blandt eleverne.
  • Der bliver skabt mulighed for stærke forældrefællesskaber.
  • Elever med særlige behov oplever, at der bliver taget hånd om deres trivsel og læring fra første dag i udskolingen.

Principper for klassedannelser:

• Sammensætningen af klasserne sker på baggrund af afgivende læreres og pædagogers kendskab til eleverne. Eleverne skal ikke hverken vælge eller fravælge, hvem de vil i klasse med.
  • Klasserne bliver lige store.
  • Der er en ligelig fordeling af drenge og piger i hver klasse.
  • Der er en ensartet faglig og social styrke i klasserne.
  • Der er elever fra alle tre skoler i hver klasse (kan fraviges, hvis der kun er få elever fra én skole).

Procedurer for klassedannelse:

Opgaver for ledelsen på alle tre skoler:

• De nye klasselister sendes elektronisk til hjemmene den dag, hvor eleverne får besked om, hvilken klasse de skal gå i. Planerne sendes kl. 08.00.
  • Der aftales fælles testkultur på alle tre skoler. Dette datagrundlag bruges i forbindelse med klassedannelserne og overleveringen.

Opgaver for ledelsen på skolen:

• Ved skoleårets afslutning udarbejder ledelsen en tidsplan for møderække med kommende 6. årgangs klasselærere, for specialklassekoordinatorernes møder samt for forældremøderne – både mødet i marts/april og mødet i juni.
  • Skoleledelsen orienterer om principper og procedurer vedrørende klassedannelser på det første forældremøde i 6. klasserne på alle skoler.
  • Skoleledelsen er ansvarlig for, at der arbejdes efter principperne, skrives referater og findes tovholder til arrangementet den sidste tirsdag i skoleåret.

Opgaver for klasselærerne på 6. årgang:

• Klasselærerne inviterer ledelsen til det første forældremøde i 6. klasse.
  • Lærerne arrangerer tre årgangsbesøg på de respektive skoler i løbet af skoleåret.
  • Lærerne mødes på de fastsatte datoer og udarbejder forslag til de nye 7. klasser ud fra principperne om klassedannelser. Planerne skal ligge klar 1. maj.
  • Lærerne forbereder og deltager i et overleveringsmøde med lærere fra de kommende 7. klasser.
  • Lærerne planlægger og gennemfører fælles arrangement den sidste tirsdag i skoleåret, hvor eleverne får besked om deres nye klasser.

Princippet er godkendt af skolebestyrelserne fra Dalgasskolen, Blåhøj Skole og Artium skolei september 2018.

Princippet skal evalueres næste gang i foråret 2020