Skolecomputer

Som en del af skolegangen i Ikast-Brande kommune stilles der en elev-pc til rådighed til alle elever. Dette lån sker på lige fod med alle andre skolematerialer.
Når dit barn bliver indmeldt på skolen vil der i forbindelse med den første forældres login på Aula, bede om samtykke til udlevering af en elev-pc.

Vilkår for brug af de elevcomputer
Ejendomsret
Den udleverede computer er kommunens ejendom og udlånes vederlagsfrit til eleven. Skolen kan til enhver tid kræve computeren tilbageleveret – typisk når eleven ikke længere modtager undervisning i Ikast-Brande Kommune.
Forsikring
Computeren er forsikret mod tyveri. Eleven forpligter sig dog til at opbevare computeren under forsvarlige forhold. Ved tyveri, hvor der i forsikringsmæssig sammenhæng er tale om, at eleven har handlet uagtsomt, groft uagtsomt eller med forsæt, kan et erstatningsansvar komme på tale.
Skader
Selvforskyldte skader, som ikke kan dækkes af computerens serviceaftale, afregnes kontant som en elevandel af den samlede udgift til udbedring af skaden. Prisliste på typiske skader kan rekvireres.
Fejlhåndtering
Computeren er udstyret med en serviceaftale. Hvis der skulle opstå fejl på computeren, skal den afleveres til skolens IT-vejleder, som så vil vurdere det videre forløb. Typisk vil de fleste fejl være rettet i løbet af 3-4 dage.
Brug
Computeren er grundlæggende et undervisningsredskab. Eleven kan dog frit installere eget software og eksterne enheder (printer, kamera osv.) på maskinen. Maskinen må ikke anvendes til aktiviteter, der strider mod dansk lovgivning. Der må ikke installeres nye interne fysiske komponenter i maskinen.
Den installerede antivirus må ikke fjernes fra maskinen, og eleven er forpligtet på at henvende sig til skolens IT- vejleder, hvis denne software ophører med at fungere.
I tilfælde af nedbrud på maskinen, er skolen ikke forpligtet på at genskabe eller geninstallere private filer/programmer. Maskinen vil i sådanne tilfælde blive ført tilbage til den oprindelige grundinstallation. Skolens IT- vejleder vil dog, i det omfang tiden tillader det, være behjælpelig med at sikre personlige data på maskinen før geninstallation.
Der er tale om en ”personlig” computer, som forventes medbragt på skolen hver dag. Computeren opbevares ikke på skolen efter skoletid, men tages med hjem hver dag. Det forventes, at eleven møder med computerens batteri fuldt opladet hver dag.
Computeren leveres med et såkaldt ”sleeve” i neopren. Dette ”sleeve” skal altid anvendes under transport af computeren.
Aflevering
Bortset fra almindeligt slid, skal computeren og medfølgende tilbehør afleveres i samme stand som ved modtagelsen. Der må altså på ingen måde påsættes andre klistermærker end det af skolen påsatte, ridses/males navn eller lign. på computerens kabinet.