Princip for elevplacering i en klasse
(Dannelse af 0. årgang samt løbende tilmelding af elever)
Formål:
Helt overordnet set vil vi som skolebestyrelse med dette princip sikre gode klassedannelser.
Mål:
At skabe harmoniske klasser der trives som fundament for god faglig og social udvikling som skaber det gode fællesskab – også på tværs af klasser, årgange og afdelinger.
Skolens ansvar
- Sammensætningen af klasserne sker på baggrund af skolens kendskab til eleverne (samt bestående klasser), som vi kan indhente fra f.eks.:
- Overlevering fra daginstitutioner
- Tidligere skole (elevplaner m.v.)
- Forældre
- Eleven selv
- Klasselærerne
- Harmoniske klasser er sammensat af:
- Klasserne bliver cirka lige store
- Der er en ligelig fordeling af drenge og piger i hver klasse
- Der er en ensartet faglig og social styrke i klasserne
- Understøttelse af at klasser trives og udvikles fagligt og socialt
- Løbende indsatser i klasserne af klasselærerne
- Evt. individuelle indsatser for elever
- Evt. skifte klasse for individuelle elever, hvis indsatser ikke bærer frugt
- Særlig opmærksomhed på 0. årgang
- Eleverne kommer fra 4 børnehaver – tæt opfølgning med vurdering af om klasserne er sammensat harmonisk
- Evt. ændre på klassesammensætning, hvis det vurderes at det vil forbedre harmonien i klasserne
Forældrenes ansvar
- Indgå i det gode samarbejde med skolen, ved at:
o Informere om alt væsentligt om eleven, både alt det gode og det der er udfordrende
o Give skolen adgang til alle væsentlige papirer der er lavet på eleven
o Give skolen adgang til samarbejde med tidligere daginstitution/skole
o Understøtte skolens målsætning om at elever inddrages videst muligt i alt der vedrører eleven i skolen
Vedtaget af skolebestyrelsen maj 2019