Kommunikation - håndtering af uenigheder og konflikter

Formål (hvad vil I helt overordnet opnå?)

Helt overordnet set vil vi som skolebestyrelse med dette princip sikre, at der er klare forventninger til hvad vi forventer af kommunikationen mellem forældre og personale i tilfælde af, at der opstår uenighed eller konflikter.

Mål (hvor er I henne, når princippet er ført ud i livet?)

Kort sagt skal dette princip sikre, at en uenighed/konflikt så sjældent som muligt optrappes til et unødigt højt niveau.

Skolens ansvar (delmål, som skolen skal arbejde hen imod)

• Læg altid op til en sober og konstruktiv tone.
  • Læg altid op til samarbejde.
  • Henvend dig altid til rette vedkommende og trap ikke konflikten op på et højre niveau rent organisatorisk end nødvendigt.

Forældrenes ansvar (hvis relevant, fx i forhold til skolehjem-samarbejde)

• Læg altid op til en sober og konstruktiv tone.
  • Læg altid op til samarbejde.
  • Forsøg fx altid at løse problemer med dit barns hverdag med nærmeste lærer eller lærerteam. Henvend dig først til skolens ledelse, hvis du rent faktisk gentagende gange har oplevet at du ikke har kunnet løse problemerne med fx teamet.
  • Et andet eksempel kunne være, at dit barn har en konflikt med et andet barn på skolen. I dette tilfælde er rette vedkommende den anden elevs forældre.
  • Ofte er den direkte mundtlige kommunikation, hvor det kan lade sig gøre at læse modtagerens reaktion umiddelbart, at foretrække frem for den skriftlige kommunikation. Kan du ikke træffe læreren på telefonen, så skriv gerne til læreren, at du gerne vil ringes op.
  • Henvend dig gerne til årgangens kontaktperson i skolebestyrelsen for rådgivning men husk, at skolebestyrelsen ikke sagsbehandler enkeltsager.

Vedtaget af skolebestyrelsen maj 2019