Definition af meddelelsesbogen
Meddelelsesbogen erstatter den tidligere elevplan. Den har fokus på elevens ressourcer, styrkesider og potentialer. Der sættes få, konkrete mål for dansk og matematik samt et trivselsfokus i meddelelsesbogen.
Den løbende kommunikation mellem skole og hjem foregår fortsat på Aula.
Formål
At understøtte og kvalificere dialogen mellem elev, forældre og skole om den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling, så der er et fælles sigte for elevens læring i dansk, matematik og trivsel.
Mål
Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer.
Eleven skal bidrage aktivt til meddelelsesbogen for derved at fremme elevens ejerskab til dialogen om egen læring og trivsel. Dette kan gøres ved fx at udvælge og uploade egne produktioner.
Der er progression i elevens ejerskab og ansvar for meddelelsesbogen fra 0.-6. klasse på Dalgasskolen og 0.-9.klasse på Artium Skole.
Ramme
Meddelelsesbogen er udgangspunkt for dialogen ved skole-hjemsamtalen, og der gives adgang for forældre i forbindelse med denne.
Opfølgning på mål og fokusområder foregår løbende mellem lærer og elev.
Testresultater fra bl.a. nationale test ligger i meddelelsesbogen.
For elever i 7.-9. klasse indeholder meddelelsesbogen overvejelser om elevernes uddannelse efter folkeskolen, og processen for at opnå de faglige krav, der eventuelt skal opfyldes i forbindelse med optagelse på en ungdomsuddannelse.
Meddelelsesbogen ligger i systemet EasyIQ, som tilgås gennem en widget i Aula.
Den udvidede meddelelsesbog
For elever med udfordringer eller som er i specialiserede tilbud indeholder meddelelsesbogen information om de indsatser og den opfølgning, som skole og forældre i samarbejde har iværksat for at afhjælpe udfordringerne. Handleplaner for elever i specialiserede tilbud uploades i meddelelsesbogen.
Revidering af princip
Vi genbesøger princippet efter et år og reviderer det ved behov.
Besluttet på bestyrelsesmøde den 07.03.24